mail: info@hudebnijazyk.cz tel.: 776800878

ČLÁNKY

Cesta k hudebnímu mistrovství pro učitele ZUŠ

Autor: Vít Rokyta | 11. 5. 2025

Proč tolik talentovaných žáků po letech cvičení na nástroj stagnuje, nebo dokonce ztrácí radost z hudby? Možná nejsou líní ani méně nadaní než ti ostatní – prostě jen nikdy nezažili sílu skutečně chytré a efektivní praxe, jak ji popsal Jonathan Harnum ve svém zásadním díle ‘The Practice of Practice’ (2014). Opravdu víte, jak „správně“ cvičit,…

ZUŠ 2.0: Když umělá inteligence inspiruje a pomáhá

Autor: Vít Rokyta | 11. 5. 2025

Používáte už AI, nebo zatím váháte? Jasně, pořád žijeme stejné muzikantské životy. Ale co kdybychom mohli jít mnohem dál? AI není budoucnost, AI je přítomnost! Přesně tomu rozumím, že se AI spousta učitelů ještě vyhýbá. Často se setkávám s představou, že umělá inteligence je složitá, studená či nutně pouze pro IT specialisty. Pravdou je, že…

Stavy plynutí napříč kulturami: Flow, Mushin, Wu wei a další

Autor: Vít Rokyta | 28. 4. 2025

V životě občas nastanou chvíle, kdy plyneme – jsme tak ponoření do činnosti, že svět kolem jakoby zmizel. Hudebník se ztratí v melodii, učitel s nadšením sleduje, jak se žáci učí, a čas přestává existovat. Tento stav plynutí fascinuje lidi od pradávna. Různé kultury a obory pro něj mají své vlastní názvy a důrazy: psychologický…

Flow v hudbě

Autor: Vít Rokyta | 8. 3. 2025

Flow v hudbě Neurologické a psychologické aspekty Úvod: Co je to flow? Flow (stav plynutí) je psychologický stav úplného pohroužení do činnosti, provázený intenzivním soustředěním a vnitřním uspokojením z činnosti samotné​ frontiersin.org . Pojem zavedl Mihály Csíkszentmihályi, který si všiml, že lidé jsou ochotni věnovat se určitým aktivitám čistě pro ten prožitek – bez vnější…

Rozdíly mezi čtením notového zápisu a hrou zpaměti z pohledu hudební psychologie

Autor: Vít Rokyta | 5. 3. 2025

1. Vliv čtení not vs. hry zpaměti na zapamatování a prožitek hudby Zapamatování: Čtení z notového záznamu a hraní zpaměti vedou k odlišné hloubce uložení hudby v paměti. Při pouhém čtení z listu se hudba často zpracovává „na místě“ – hudebník převádí vizuální symboly na zvuky a pohyby, ale nemusí si skladbu dlouhodobě uložit. Výzkum…

Historický vývoj harmonického postupu II–V–I

Autor: Vít Rokyta | 4. 3. 2025

Počátky: modalita a rané kadence Ve středověké a renesanční hudbě (modální hudba) neexistovaly akordové postupy v dnešním slova smyslu, ale objevují se určité kadence, které předznamenávají pozdější tonální cítění. Renesanční vícehlasé kadence byly založeny spíše na vedení hlasů a intervalech (např. tzv. Landiniho kadence nebo dvojitá terciová kadence), nikoli na sledu akordů. Přesto koncem 16.…

Metoda výuky schopnosti improvizace na kurzech Hudební jazyk pro učitele ZUŠ

Autor: Vít Rokyta | 22. 1. 2025

Dobrý den, jmenuji se Vít Rokyta a už roky se snažím předávat své zkušenosti z oboru hudební improvizace muzikantům a také učitelům hudby na základních uměleckých školách. Rád bych Vám teď popsal svou metodu, jak mé kurzy vlastně fungují a co na nich můžete získat. Obsah a popis kurzu metodiky hudební improvizace: Všechna témata budou…

Chráněno: Prompty ChatGPT

Autor: Vít Rokyta | 5. 11. 2024

Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.

Chybějící hloubka výuky rytmu v ZUŠ: Proč konnakol může být revolučním řešením

Autor: Vít Rokyta | 8. 9. 2024

V tradiční výuce hudby na ZUŠ je rytmus často redukován na pouhé počítání dob a slepé přehrávání notového zápisu. Studenti jsou učeni dodržovat přesné tempo a zvládat rytmické patterny, které jim předloží jejich učitel. Ale co když to nestačí? Co když tato metoda vede jen k povrchnímu zvládnutí rytmické složky hudby a studenti si neosvojují…

Potřeba inovace výuky v ZUŠ

Autor: Vít Rokyta | 8. 9. 2024

Hudební vzdělávání na základních uměleckých školách (ZUŠ) má hlubokou tradici a význam, ale současná doba volá po inovacích, které odpovídají na rychle se měnící hudební svět a potřeby mladých hudebníků. Mnoho učitelů se setkává s výzvou, jak studenty nejenom naučit technickým dovednostem, ale také je inspirovat k vlastní kreativitě, improvizaci a autentickému hudebnímu projevu. Proč…