Flow: Objevte magii plného ponoření a hudební extáze
Na kurzech Hudebního jazyka se vyučují praktické principy, které hudebníkům pomáhají dosáhnout stavu flow – stavu, kde se hudba stává přirozeným vyjádřením jejich vnitřního světa, a kde čas a prostor mizí ve prospěch čisté, plynulé a kreativní improvizace.
Úvod
Ve flow je člověk extrémně výkonný, nic ho nebrzdí, prostě tvoří. Zapomene na to, že nemá na nástroji něco docvičené, něco, na co celou dobu při hraní myslel. Umělci tomu říkají flow, sportovci tomu říkají zóna.
Tento termín zavedl Mihaly Csikszentmihalyi, psycholog z Chicagské univerzity, který dvacet let sbíral záznamy vrcholových výkonů a zabýval se jejich výzkumem.
Konnakol má bohatou historii sahající až do období Sangamu, kde byla klasifikována jako samostatná sekce hudby. Patří do sekce Midattrukaruvi (vokální nástroj) tamilské hudby, ačkoli obvykle umělec vystupuje v sekci Tholkaruvi/Thalavathiya (perkuse) hudebního souboru. Tato historická pozadí ukazují na význam, který Konnakol měl v hudbě již od starověku. Konnakol se v průběhu staletí vyvíjel a přizpůsoboval se měnícím se hudebním trendům a stylům, ale jeho základní principy a techniky zůstaly zachovány.
Některé věci řízením rozumu nejsou možné. Jednou z nich je například improvizace.
Ve flow nemáte stres, takže vlastně odpočíváte a regenerujete. Proto vás takové hraní bude bavit a budete hrát právě kvůli tomu. Ve flow děláte také správná rozhodnutí, jen nejsou rozumové, ale intuitivní. Při improvizaci, když se rozhodnete správně, vy i ostatní to poznají. Když ne, probudí vás to z flow.
Do flow nás dostává pocítění záměru, nějaké ideje, které se lze chytit. Například rozehrání na základě textu. Víte, o čem hrajete. Začne to dávat smysl a tím to chytí záměr.
Je to jako položit dětský vláček do kolejí. Být ve flow znamená jet v těchto kolejích dál.
Konnakol ovlivnil umělce po celém světě. Mezi významné umělce, kteří se věnují Konnakolu, patří například John McLaughlin, který vedl Mahavishnu Orchestra a dlouhodobě využívá Konnakol jako pomoc při kompozici. Dalšími významnými umělci jsou V. Selvaganesh, který hraje s McLaughlinem ve skupině Remember Shakti, a Ranjit Barot, který hraje s McLaughlinem ve skupině 4th Dimension.
Na platformě Bandcamp můžeme najít další umělce, kteří se věnují Konnakolu. Mezi ně patří například skupina Mobius s albem "Kala", Ramesh Shotham s albem "The Shotham Trio `96", Nandi s albem "Mylapore" a Balakumar Paramalingam s albem "Music and Rythm of South India". Tito umělci ukazují, jak může být Konnakol využit v různých hudebních žánrech a kontextech.
Při jednodušších skladbách se snadněji dosáhne bodu, kdy už plynule zahrajete a můžete se tedy ponořit do flow. U komplikovaných skladeb je hlava hodně zaměstnaná překážkami. Proto pro většinu lidí jsou užitečnější jednoduché skladby než komplikované. Snáze se ponoříme do flow. A flow je stav, ve kterém hrajeme. Pokud nejsme ve flow, tak v podstatě nehrajeme, ale jen přehráváme. Čím více se ponořujeme do flow, tím snáze se do něj ponoříme. To znamená, že zkušený hráč, když začne hrát, tak se automaticky hned ponoří do flow. Nezkušený hráč ponoření do flow zažívá zřídka. Proto to pro něj není tak jasné a je to pro něj mnohem těžší. Často si ani neuvědomuje, že něco jako flow existuje. Nezná tyto prožitky.
Konnakol je fascinující a komplexní umělecká forma, která nabízí hluboké pochopení rytmu a jeho role v hudbě. Ačkoli má své kořeny v jižní Indii, ovlivnila umělce po celém světě a stále více získává na popularitě v různých hudebních žánrech. Bez ohledu na to, zda jste hudebník nebo jenmilovník hudby, Konnakol nabízí nový a vzrušující způsob, jak prozkoumat a pochopit rytmus. Jeho aplikace v západní hudbě ukazuje na jeho univerzálnost a potenciál pro budoucí vývoj hudby. Konnakol je nejen uměleckou formou, ale také jazykem, který umožňuje hudebníkům komunikovat a sdílet své rytmické nápady a koncepty. Jeho studium a praxe mohou otevřít nové možnosti pro hudební tvorbu a interpretaci, ať už jste profesionální hudebník nebo amatérský nadšenec.
Tohle je velice příjemný a účinný způsob, jak se ponořit do flow. Všimněte si na mnoha muzikantech, že to tak opravdu dělají.
Není tedy stav flow právě ona samotná podstata hudby? Přinášet prožitky, ponořovat do atmosfér. Pro mne je to zřejmě to, proč hudbu miluji. Bez improvizace a flow bych asi už dávno nehrál.
Tyto zážitky záskáte na kurzech hudebního jazyka. Proto z kurzu improvizace a rytmu odchází lidé vnitřně inspirovaní, vědí, že to jde.