workshop uvodky (6)

JAK S ŽÁKEM “ROZLOUSKNOUT” JAZZOVÝ STANDARD

Učitelé ZUŠ v posledních desetiletích při výběru repertoáru pro své žáky čím dál častěji sahají po skladbách swingového a jazzového charakteru. Tento atraktivní žánr se dnes již nevyhýbá takřka žádnému hudebnímu nástroji. Učitelé s klasickým hudebním vzděláním nicméně ne vždy zcela přesně vědí, jak tuto hudbu správně interpretovat. Se swingem a jazzem je navíc neodmyslitelně spojen pojem improvizace, který u významné části z nich vzbuzuje strach a nejistotu. Jiní na toto umění pohlížejí s neopodstatněným despektem. 

Cílem semináře je, aby účastníci získali představu a návod, jak postupně propojovat teoretické znalosti z oblasti harmonie a improvizace se svým přirozeným hudebním cítěním tak, aby je tyto znalosti nesvazovaly, ale naopak obohacovaly. Návod, který mohou posléze ve stejné nebo zjednodušené podobě postupně předávat žákům a zdokonalovat se v umění improvizace společně s nimi.

Seminář se sestává ze dvou teoretických a dvou praktických částí. Zahrnuje významný objem informací, které jsou co nejsrozumitelněji vysvětleny, názorně ilustrovány, procvičeny a aplikovány. Nelze tvrdit, že tento jediný seminář naučí každého účastníka improvizovat jazz. Poskytne mu však ucelený návod, jak pohlížet na rytmus a harmonii v jazzových standardech, jak ji správně číst a jak nejjednodušší cestou volit vhodný tónový materiál, z něhož může uchu lahodící improvizované sólo vzniknout. 

WORKSHOP HJ pripevek (7)

HARMONIE:

  • septakordy - stavba a názvosloví, čtení akordových značek
  • klíčové harmonické funkce v dur a moll
  • seznámení se systémem církevních stupnic a frygickou dominantou
  • pojem alterace
  • dominantní jádro v dur a moll jako základní stavební prvek jazzové harmonie
  • procvičování, doporučení vhodné literatury pro další studium jazzové harmonie

RYTMUS:

  • swingové frázování a artikulace
  • tvorba jednoduché basové linky
  • rytmické členění compingu
  • rytmická sekce jako do sebe zapadající celek

ANALÝZA STANDARDŮ:

  • co je jazzový standard, rozdíl mezi standardem a originálem
  • rytmizace melodie ve zjednodušeném zápisu
  • čtení akordových značek
  • identifikace tonálních jader (dílčích tónin) a jejich harmonických funkcí
  • aplikace církevních stupnic
  • přenesení poznatků do podoby horizontální cesty “nejmenšího odporu”
  • procvičování

INTERPRETACE ANALYZOVANÝCH STANDARDŮ:

Skupinová souhra, improvizace nových melodických linek na základě rytmicko-harmonického základu, vnímání změn v okolí. Jako základ poslouží známé jazzové standardy, které účastníci poznají během teoretické části. 

Účastníci sami realizují harmonické schéma skladeb, udržují a střídají hudební role, improvizují na dané téma a do vznikající atmosféry. Reagují na změny okolí, přizpůsobují se a předávají si hudební motivy. Přitom prakticky využívají informace a postupy, vysvětlené a procvičené v rámci přednášky a cvičení.

WORKSHOP HJ pripevek (5)
WORKSHOP HJ pripevek

Cílová skupina:

  • Učitelé hudebních oborů ZUŠ a konzervatoří
  • Každý, kdo chce proniknout do jazzového myšlení a hraní

  • Kurz je vhodný pro všechny hudební nástroje a zpěv

Počet účastníků: 6-20

Účastnický poplatek: 2000,- Kč / 84 EUR

Kurz je možné platit ze šablon MŠMT.

 

* K celkové ceně kurzu budou připočítány náklady na tiskoviny a dopravné.

LEKTOR:

  • Mgr. Bohdan Janeczek

VZDĚLÁNÍ:

  • Konzervatoř Jaroslava Ježka
  • Státní vysoká odborná škola v Nise
  • Vratislavská univerzita
  • Hudební akademie Karola Szymanowského v Katowicích

OBJEDNAT KURZ