Efektivní techniky pro výuku hudby na ZUŠ
„V hudbě nikdy nezvítězí ten, kdo cvičí nejdéle – ale ten, kdo cvičí nejchytřeji.” Jak můžeme tento fakt z The Practice of Practice Jonathana Harnuma skutečně proměnit v každodenní realitu vyučování na ZUŠ? A umíte dát svým žákům cvičení, která mají skutečně smysl, motivují a pohánějí je kupředu – i když se potýkají se stereotypem…
Číst více Cesta k hudebnímu mistrovství pro učitele ZUŠ
Proč tolik talentovaných žáků po letech cvičení na nástroj stagnuje, nebo dokonce ztrácí radost z hudby? Možná nejsou líní ani méně nadaní než ti ostatní – prostě jen nikdy nezažili sílu skutečně chytré a efektivní praxe, jak ji popsal Jonathan Harnum ve svém zásadním díle ‘The Practice of Practice’ (2014). Opravdu víte, jak „správně“ cvičit,…
Číst více ZUŠ 2.0: Když umělá inteligence inspiruje a pomáhá
Používáte už AI, nebo zatím váháte? Jasně, pořád žijeme stejné muzikantské životy. Ale co kdybychom mohli jít mnohem dál? AI není budoucnost, AI je přítomnost! Přesně tomu rozumím, že se AI spousta učitelů ještě vyhýbá. Často se setkávám s představou, že umělá inteligence je složitá, studená či nutně pouze pro IT specialisty. Pravdou je, že…
Číst více Stavy plynutí napříč kulturami: Flow, Mushin, Wu wei a další
V životě občas nastanou chvíle, kdy plyneme – jsme tak ponoření do činnosti, že svět kolem jakoby zmizel. Hudebník se ztratí v melodii, učitel s nadšením sleduje, jak se žáci učí, a čas přestává existovat. Tento stav plynutí fascinuje lidi od pradávna. Různé kultury a obory pro něj mají své vlastní názvy a důrazy: psychologický…
Číst více Flow v hudbě
Flow v hudbě Neurologické a psychologické aspekty Úvod: Co je to flow? Flow (stav plynutí) je psychologický stav úplného pohroužení do činnosti, provázený intenzivním soustředěním a vnitřním uspokojením z činnosti samotné frontiersin.org . Pojem zavedl Mihály Csíkszentmihályi, který si všiml, že lidé jsou ochotni věnovat se určitým aktivitám čistě pro ten prožitek – bez vnější…
Číst více Rozdíly mezi čtením notového zápisu a hrou zpaměti z pohledu hudební psychologie
1. Vliv čtení not vs. hry zpaměti na zapamatování a prožitek hudby Zapamatování: Čtení z notového záznamu a hraní zpaměti vedou k odlišné hloubce uložení hudby v paměti. Při pouhém čtení z listu se hudba často zpracovává „na místě“ – hudebník převádí vizuální symboly na zvuky a pohyby, ale nemusí si skladbu dlouhodobě uložit. Výzkum…
Číst více Historický vývoj harmonického postupu II–V–I
Počátky: modalita a rané kadence Ve středověké a renesanční hudbě (modální hudba) neexistovaly akordové postupy v dnešním slova smyslu, ale objevují se určité kadence, které předznamenávají pozdější tonální cítění. Renesanční vícehlasé kadence byly založeny spíše na vedení hlasů a intervalech (např. tzv. Landiniho kadence nebo dvojitá terciová kadence), nikoli na sledu akordů. Přesto koncem 16.…
Číst více Metoda výuky schopnosti improvizace na kurzech Hudební jazyk pro učitele ZUŠ
Dobrý den, jmenuji se Vít Rokyta a už roky se snažím předávat své zkušenosti z oboru hudební improvizace muzikantům a také učitelům hudby na základních uměleckých školách. Rád bych Vám teď popsal svou metodu, jak mé kurzy vlastně fungují a co na nich můžete získat. Obsah a popis kurzu metodiky hudební improvizace: Všechna témata budou…
Číst více Chráněno: Prompty ChatGPT
Stručný obsah příspěvku zde není uveden, protože je tento příspěvek chráněn heslem.
Číst více