ZUŠ 2.0: Když umělá inteligence inspiruje a pomáhá
Používáte už AI, nebo zatím váháte? Jasně, pořád žijeme stejné muzikantské životy. Ale co kdybychom mohli jít mnohem dál?
AI není budoucnost, AI je přítomnost! Přesně tomu rozumím, že se AI spousta učitelů ještě vyhýbá. Často se setkávám s představou, že umělá inteligence je složitá, studená či nutně pouze pro IT specialisty. Pravdou je, že AI je především partner, který nám dokáže ulehčit běžnou přípravu, přináší inspiraci, vzdělání, pomůže s mnoha úkoly. Stačí, když si osvojíte pár základních principů práce s promptem a pustíte se do zkoušení. Výsledky se dostaví hned: zvýšení produktivity, ušetřený čas a je fakt zajímavé to zkoušet.
Ano, je potřeba se naučit pár věcí. Třeba naučit se mluvit jazykem promptů, to je přesně směr, kterým se dnes ubíráme. Umělá inteligence nám tak může pomoci třeba při přípravě besídky – od návrhu harmonogramu, přes proslov pro učitele až po plakát a e-mailovou pozvánku rodičům. To je však jen malá ochutnávka toho, co AI skutečně umožňuje. Otevírá nám cestu k rychlému vyhledávání informací napříč různými obory. AI tak může sloužit jako náš osobní asistent, copywriter, kouč i rešeršér – a díky ní se můžeme stát odborníky v oblastech, které by nám dříve zabraly hodiny hledání a příprav.
Svět okolo se mění a my se musíme vyvíjet s ním. Není to nic, co by nám „vymazalo mozky” a my zhloupneme; naopak otevírají se nám tím dveře do nejrůznějších disciplín. A právě v hudbě, která se umělou inteligencí nahradit skutečně nedá, jde o použití nových možností při získávání informací, abychom mohli růst.
Ukažme si pár příkladů z praxe:
Žák se vás zeptá na pojem, který neznáte: „Paní učitelko, víte co je to cypher? Na ulici jsem slyšel, jak si lidi navzájem dávají slova v takovém kruhu – říká se tomu cypher. Víte, jak to funguje?” Můžete se buď vyhnout odpovědi, nebo otevřít AI asistenta (třeba ChatGPT) a během pár sekund získat odborné články, praktické příklady a inspirativní cvičení. Najednou objevíte fascinující souvislosti, například mezi hudebním flow, psychologií, neurovědou a dokonce filozofií. Během okamžiku máte připravenou zajímavou prezentaci a praktická cvičení pro své žáky. Nejenže se dozvědí něco nového, ale vy budete za učitele, který je vždy připraven a dokáže výuku posunout daleko za hranice klasických osnov.
My v Hudebním jazyku, i když se věnujeme emotivním tématům jako improvizace a groove, často využíváme hluboký research pomocí ChatGPT či Perplexity. Díky tomu získáváme vhled nejen z hudebního hlediska, ale i z neurovědy, psychologie či muzikologie – od taoistického Wu wei, přes zenové Satori, až po indické Tat Tvam Asi nebo japonské Shibumi. Neuvěřitelné souvislosti!
Porovnáte-li tento mezioborový přístup s malou „učitelskou bublinkou" základní umělecké školy, je to jako otevřít si najednou velmi široký obzor.
AI jako váš nový kolega – 24/7
Pro učitele na ZUŠ je umělá inteligence něco jako asistent, který nikdy nespí. Umí bleskově navrhnout plán hodiny, připravit pracovní listy, doporučit vhodné skladby pro žáky, vysvětlit hudební teorii, napsat motivační text na web školy nebo dokonce sestavit program koncertu i s proslovem a plakátem. Co by nám jinak zabralo hodiny, zvládne AI za pár vteřin – samozřejmě pod naším dohledem. Výsledkem je víc času pro to nejdůležitější: samotnou výuku a práci s dětmi.
Další ukázka z neurovědy: hledali jsme, co je to readiness potential, a zadali do ChatGPT prompt: „Jak funguje readiness potential u hudebníků, kteří improvizují?“
Perplexity odpovědělo (přímá citace): „Readiness potential, (někdy také Bereitschaftspotential), je v neurovědách označení pro elektrickou aktivitu mozku, která předchází vědomému pohybu – tedy i rozhodnutí zahrát konkrétní tón či frázi při improvizaci. U improvizujících hudebníků se tento potenciál projevuje skutečným rozhodovacím procesem v reálném čase, kde…”
Aha, takže proto se ten moment „vztahu mezi myslí a tělem" cítí být tak silný! Můžeme lépe porozumět tomu, co se děje v hlavách našich žáků, a přizpůsobit jim výuku tak, aby se naučili plně se odevzdat přítomnému okamžiku. Není to úplně wow?
Dnes už to není jen o notách a metronomech. Vedeme mladé hudebníky k uměleckému vnímání, rozvíjíme jejich celkovou osobnost a podporujeme mezioborovou integraci – což je navíc velké téma revize RVP. Díky AI máme všechno po ruce: průzkum, inspiraci, podporu kreativity i rutinní šablony, které nám šetří čas.
AI ve všech uměleckých oborech
Ať už učíte hudební, výtvarný, literárně-dramatický nebo taneční obor, AI vám má co nabídnout.
Hudební obor: Potřebujete analyzovat skladbu, navrhnout cvičení na rytmus nebo frázování, doporučit repertoár pro konkrétního žáka? AI to zvládne – rychle, kreativně a s respektem k individuálním potřebám.
Výtvarný obor: Generativní nástroje jako Midjourney, nebo ChatGPT Image Generation umožňují žákům vytvářet originální obrazy či plakáty na koncerty. Prompt typu „Vytvoř plakát na koncert žáků ZUŠ v abstraktním stylu, moderní typografie, formát A4“ vytvoří atraktivní návrh pro promo akce během pár vteřin.
LDO: Chatbot se umí stylizovat do libovolné postavy a vést s žákem dialog, což lze využít při nácviku divadelních her. AI také dokáže navrhnout osnovu příběhu nebo vymyslet námět na krátký film. Žáci tak získají spolutvůrce, který reaguje na jejich nápady a pomáhá jim je rozvíjet.
Taneční obor: Hledáte nové impulsy do choreografie? AI umí navrhnout taneční kombinace podle stylu, nálady nebo tématu. Pak už je na vás a žácích, jak návrh upravíte, rozvinete, oživíte. A třeba vznikne nová choreografie, která by bez AI nikdy nevznikla.
Nalaďme se na AI mindset
AI už není jen módní slovo pro technické nadšence – je to nový způsob myšlení. Představte si, že místo rutinní chvilky přípravy hodiny se ponoříte do světa, kde vám AI nabídne okamžité souvislosti z harmonie, rytmu i psychologie a obohatí to příklady z nejrůznějších kultur. Zní to neuvěřitelně? Přesně o tom je AI mindset – otevřít se změně, která klepe na dveře každé ZUŠ, a zároveň umět promýšlet, kdy a jak smysluplně využít technologie ve výuce.
Ale pozor: neznamená to slepě věřit každé odpovědi, kterou vám AI naservíruje. Musíme myslet – a vlastně i tvořit, protože psaní promptů je samo o sobě kreativní činností, která nás učí strukturovat myšlenky, definovat cíle a hledat nové cesty.
AI nepřináší žádnou revoluci, ale přirozené pokračování digitální éry. Stejně jako jsme si osvojili Word, Excel nebo MS Teams, učíme se pracovat s dalšími nástroji - např. ChatGPT. To nejdůležitější ale není technika, ale naše lidská schopnost uvažovat v souvislostech, zachovat si nadhled a kritický úsudek.
Nakonec nezapomeňme, že AI za nás nikdy neudělá celou práci. Bez našeho tvůrčího pohledu, hudebního citu a pedagogické zkušenosti zůstane AI jen „virtuální krabičkou". Právě my – učitelé ZUŠ – musíme dát výstupům AI lidský rozměr, emoce a nezaměnitelnou jiskru.
A na závěr tři úžasné nástroje a praktické prompty pro každého učitele ZUŠ
V dnešní době stojí za to vyzkoušet alespoň tyto platformy:
- ChatGPT – skvělý pro generování osnov hodin, improvizačních cvičení nebo motivačních textů.
- Perplexity – ideální pro hluboký research a získání ověřených informací.
- NotebookLM – zeptej se živého PDF na cokoliv. Vytvořte a poslouchejte vlastní podcast z vloženého PDF. Ideální pro práci se zdroji.
Zkuste tyto prompty jako první krok (ChatGPT):
- „Vytvoř 5 krátkých rytmických her pro žáky 2. ročníku ZUŠ, které rozvíjejí schopnost soustředění a týmové spolupráce.“
- „Sepiš návrh osnovy jednoduché online lekce improvizace pro začátečníky s využitím multimediálního materiálu (audio, video, text).“
- „Najdi a porovnej tři psychologické studie o flow stavu u hudebníků, shrň jejich klíčové závěry a navrhni praktická cvičení pro žáky ZUŠ.“
- „Navrhni vzdělávací obsah ŠVP pro nový obor ‘Skupinová klavírní improvizace’ – cíle, učivo, metody, osnovy a výstupy.“
- „Vytvoř plakát na koncert ZUŠ: žáci hrají na klavír, bicí, kytaru a saxofon na jevišti školního divadla, večerní osvětlení, publikum v přítmí, slavnostní atmosféra. Styl filmového plakátu (např. La La Land), hyperrealistický, formát A4 na výšku. Nápis: Koncert ZUŠ – Hudba nás spojuje, moderní typografie.“
Pusťte se do toho – možná budete příjemně překvapeni, jak rychle si AI oblíbíte a kolik nových možností se před vámi otevře.
V příštím článku se podíváme na to, jak správně formulovat zadání pro AI (tzv. prompty), aby vám nástroje jako ChatGPT poskytly co nejlepší výsledky.
Téma prompt engineeringu a praktické využití umělé inteligence rozebíráme také na kurzech ChatGPT a Canva pro pedagogy ZUŠ pořádaných HUDEBNÍM JAZYKEM. Více informací najdete na www.hudebnijazyk.cz.
Autoři: Vít Rokyta, Miroslava Soukalová (www.hudebnijazyk.cz)
```