JAK S ŽÁKEM “ROZLOUSKNOUT” JAZZOVÝ STANDARD
Učitelé ZUŠ v posledních desetiletích při výběru repertoáru pro své žáky čím dál častěji sahají po skladbách swingového a jazzového charakteru. Tento atraktivní žánr se dnes již nevyhýbá takřka žádnému hudebnímu nástroji. Učitelé s klasickým hudebním vzděláním nicméně ne vždy zcela přesně vědí, jak tuto hudbu správně interpretovat. Se swingem a jazzem je navíc neodmyslitelně spojen pojem improvizace, který u významné části z nich vzbuzuje strach a nejistotu. Jiní na toto umění pohlížejí s neopodstatněným despektem.
Cílem semináře je, aby účastníci získali představu a návod, jak postupně propojovat teoretické znalosti z oblasti harmonie a improvizace se svým přirozeným hudebním cítěním tak, aby je tyto znalosti nesvazovaly, ale naopak obohacovaly. Návod, který mohou posléze ve stejné nebo zjednodušené podobě postupně předávat žákům a zdokonalovat se v umění improvizace společně s nimi.
Seminář se sestává ze dvou teoretických a dvou praktických částí. Zahrnuje významný objem informací, které jsou co nejsrozumitelněji vysvětleny, názorně ilustrovány, procvičeny a aplikovány. Nelze tvrdit, že tento jediný seminář naučí každého účastníka improvizovat jazz. Poskytne mu však ucelený návod, jak pohlížet na rytmus a harmonii v jazzových standardech, jak ji správně číst a jak nejjednodušší cestou volit vhodný tónový materiál, z něhož může uchu lahodící improvizované sólo vzniknout.
HARMONIE:
- septakordy - stavba a názvosloví, čtení akordových značek
- klíčové harmonické funkce v dur a moll
- seznámení se systémem církevních stupnic a frygickou dominantou
- pojem alterace
- dominantní jádro v dur a moll jako základní stavební prvek jazzové harmonie
- procvičování, doporučení vhodné literatury pro další studium jazzové harmonie
RYTMUS:
- swingové frázování a artikulace
- tvorba jednoduché basové linky
- rytmické členění compingu
- rytmická sekce jako do sebe zapadající celek
ANALÝZA STANDARDŮ:
- co je jazzový standard, rozdíl mezi standardem a originálem
- rytmizace melodie ve zjednodušeném zápisu
- čtení akordových značek
- identifikace tonálních jader (dílčích tónin) a jejich harmonických funkcí
- aplikace církevních stupnic
- přenesení poznatků do podoby horizontální cesty “nejmenšího odporu”
- procvičování
INTERPRETACE ANALYZOVANÝCH STANDARDŮ:
Skupinová souhra, improvizace nových melodických linek na základě rytmicko-harmonického základu, vnímání změn v okolí. Jako základ poslouží známé jazzové standardy, které účastníci poznají během teoretické části.
Účastníci sami realizují harmonické schéma skladeb, udržují a střídají hudební role, improvizují na dané téma a do vznikající atmosféry. Reagují na změny okolí, přizpůsobují se a předávají si hudební motivy. Přitom prakticky využívají informace a postupy, vysvětlené a procvičené v rámci přednášky a cvičení.
Cílová skupina:
Učitelé hudebních oborů ZUŠ a konzervatoří
Kurz je vhodný pro všechny hudební nástroje a zpěv
Hodinová dotace: 8 vyučovacích hodin
Počet účastníků: 6-20
Účastnický poplatek: 2000,- Kč / 84 EUR
* K celkové ceně kurzu bude připočítáno dopravné.