Jsme tu na ZUŠ. Učíme hudbu, umění. Je to taková povznášející práce.
Vidíte výsledky. Záleží Vám na vašich žácích. Učíte pro to, aby se vaši žáci staly muzikanty, ne?
Do jaké míry Vy se cítíte být muzikanty?
Děti se od Vás naučí to, co umíte Vy. Když nebudete Vy improvizovat, děti se to od Vás nemůžou naučit. Můžou na to přijít sami, ale Vy jim to nedáte.
Podívejte se, jak to funguje v praxi
Dejte jim to, co budou potřebovat. Dejte jim přípravu na život, aby jim to vydrželo a uměli si poradit.
Abyste ale poznali, co je to být muzikant a cítit se tak, musíte se stát muzikanty. Po konzervatoři nikdo muzikant není. Muzikantem se stáváte postupně jak zrajete. Tím že hrajete, hrajete spolu, improvizujete, stává se Vám to vlastní. Žijete aktivní hudební život. Dostáváte nástroj a hraní čím dál víc do ruky. Dlouhodobým opakováním se stáváte mistry. A pak se cítíte jako muzikanti. A děti vás tak potom vidí. Protože jste. Protože hrajete. A potom se to od Vás můžou naučit. Naučí se to samozřejmě taky děti-muzikanti. Nemuzikanti se to nenaučí. Nebaví je to tak, aby se to naučili.
Je to tak?
To, o čem to dnes bude, bude o tom co pro to můžete udělat. Budete to mít prozkoumané, naservírované na talíři. Vysvětlené a rozpitvané na kousky, abyste to mohli používat.
Know-how muzikantů
Je to zároveň know-how muzikantů, kteří takové věci ale neradi posílají dál. Protože je to odlišuje od těch co to neumí. Oni se o tom ale mezi sebou baví. A často se mezi nima říká, že ONI by to stejně nepochopili.
Já vím, že všichni učitelé jsou, nebo dřív byli muzikanti. Ale spousta z nich už jen učí a prakticky nehraje. Učení není hraní. Je to jiná disciplína. A víme to všichni.
Okamžitý efekt neexistuje
Mistry se stáváte opakováním. Přidejte to, co si ukážeme do výuky, pracujte na tom sami a otevře se Vám nové vnímání hudby. Budete muzikanti, tak jak jste chtěli být. Pojďme to nastartovat.
Co k tomu ještě dodávám
Učte je i hudbu současnosti. Ne 300 let starý přístup. Neučte je jen 300 let starou hudbu.